
Ogród Montessori był jednym z najbardziej obleganych ogrodów na zeszłorocznej wystawie Chelsea Flower. Zapraszam na wirtualną wizytę i spotkanie z ideą ogrodu wg ideologii Montessori.
Metoda Montessori
Jeśli nie jesteś rodzicem, to jest duże prawdopodobieństwo, że nie wiesz co to, to całe Montessori. Zacznijmy więc od rzucenia okiem na ideę. Jak podaje Wikipedia metoda Montessori to „system wychowawczy dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, który został stworzony przez włoską lekarkę Marię Montessori i który pomaga we wszechstronnym rozwoju dziecka. Duży nacisk w tej metodzie edukacyjnej postawiony jest na środowisko (które także obejmuje materiały wspomagające proces uczenia) oraz nauczycieli tworzących to środowisko. (…) Głównym celem programu Montessori jest pomoc dziecku w osiągnięciu przez nie pełnego potencjału we wszystkich sferach życia. Zajęcia sprzyjają rozwijaniu zdolności społecznych, emocjonalnemu wzrastaniu oraz podnoszeniu koordynacji fizycznej, jak również poznawczemu przygotowaniu do przyszłego intelektualnego wysiłku akademickiego. Pod kierownictwem specjalnie przygotowanego nauczyciela, całościowy program nauczania pozwala dziecku doświadczyć radości uczenia się, czerpać przyjemność z procesu nabywania tej wiedzy i zapewnia rozwój poczucia jego własnej wartości. Dostarcza doświadczeń, z których dzieci tworzą swą wiedzę”.

The Montessori Centenary Children’s Garden.
The Montessori Centenary Children’s Garden został zaprezentowany i nagrodzony złotym medalem na zeszłorocznej wystawie RHS Chelsea Flower Show w Londynie. Projektantem ogrodu był Jody Lidgard’s, a sponsorem Montessori Centre International (MCI). Ogród upamiętniał stulecie metody Montessori w Wielkiej Brytanii. Ogród został zaprojektowany tak, aby odzwierciedlał podstawowe idee Montessori w edukacji łącząc przyrodę i technologię.
Na niewielkiej przestrzeni powstał wielopoziomowy kompleks edukacyjny (rodzaj klasy) dostosowany do potrzeb edukacji wczesnoszkolnej. Przestrzeń podzielono na strefy funkcjonalne dedykowane różnorodnym działaniom i obserwacjom przyrodniczym. Dzieci użytkujące przestrzeń mają możliwość prowadzenia doświadczeń i eksperymentów. Mogą obcować z przyrodą, ogrodnictwem w wielu wymiarach: ochrony i zrównoważonego wykorzystania zasobów, produkcji jedzenia a nawet rozwijać się poprzez kontakt z w szeroko pojętym wymiarem dekoracyjnym.
Na terenie kompleksu zlokalizowano dwie szklarnie: jedną zainspirowaną modelem walipini, drugą z technologią hydroponiczną, umożliwiające uprawę warzyw. Dzieci mają do dyspozycji (obserwacji, doświadczeń) liczne przestrzenie robocze, niewielki zbiornik wodny oraz system filtracji i rozsączania wody opadowej, a także zielony dach i zieloną, jadalną (!) ścianę. Obserwacje w wyżej położonych miejscach mogą prowadzić ze specjalnej platformy widokowej. Od południa kompleks otacza kipiąca kolorami łąka kwietna.
Montessori, czyli jak uczyć zasad zrównoważonego rozwoju od przedszkola.
Każdy element, każdy fragment w The Montessori Centenary Children’s Garden nie jest przypadkowy. Każdy służy rozwojowi i nauce, pobudza ciekawość świata, poszerza wiedzę i horyzonty. Główną ideą przyrodniczą kompleksu jest zapoznanie i oswojenie dzieci z ideologią i metodami zrównoważonego rozwoju.
Dzieci uczą się w praktyce jak dbać o środowisko, oszczędzać i mądrze gospodarować zasobami wodnymi, uprawiać jedzenie, pozyskiwać energię odnawialną itd. Cały system zaprojektowano tak, aby można było obserwować jak działania przekładają się na efekty.
Nauka w takiej klasie, w takim systemie to bezcenne doświadczenie i ogromny kapitał na przyszłość. Nie ma zmian działania bez zmian postaw i sposobu myślenia. A na to ostatnie należy pracować od najmłodszych lat. Interdyscyplinarny ogród – klasa Montessori to potężne narzędzie edukacji, które warto potraktować jako inspirację dla działań na rodzimym podwórku.
Piotr J.
10 czerwca 2020 przy 08:31
Oh, jak kolorowo i interesująco 🙂 Uwielbiam takie podejście do dzieci 🙂
Grzegorz S.
15 czerwca 2020 przy 10:12
Jakie piękne kolory – niesamowicie podoba mi się takie podejście do dzieciaków.