Giardini Biennale w Wenecji. Ogr贸d, architektura i sztuka.

giardini biennale

Giardini Biennale w Wenecji, czyli miejsce gdzie spotykaj膮 si臋: ogr贸d, architektura, dizajn i sztuka.

Historia i idea.

Historia Giardini Biennale w Wenecji si臋ga pocz膮tk贸w XIX wieku. Pocz膮tkowo, na terenach zajmowanych obecnie przez 鈥瀘grody sztuki鈥, znajdowa艂 si臋 rozleg艂y park. Co ciekawe, aby m贸g艂 powsta膰, Napoleon wyburzy艂 fragment dzielnicy miasta, w tym, dwa ko艣cio艂y! Materia艂y z gruzowiska pos艂u偶y艂y do umocnienia terenu. W pocz膮tku XX wieku park podzielono na dwie cz臋艣ci: publiczn膮 – otwart膮 jako miejski park i 鈥瀉rtystyczno 鈥 wystawow膮鈥. Na terenie tej ostatniej stworzono miejsce promocji sztuki, kultury, architektury, a szczeg贸lnie nowych pr膮d贸w i tendencji artystycznych.
Giardini Biennale znajduje si臋 w samym sercu Wenecji, niemal na ty艂ach Placu 艢wi臋tego Marka. Na rozleg艂ym parkowym terenie zlokalizowano 30 pawilon贸w. Ka偶dy pawilon zwi膮zany jest z konkretnym krajem i ma za zadanie promocj臋 jego sztuki i kultury. Pawilony powsta艂y na przestrzeni XX wieku. Wiele z nich jest dzie艂em 贸wczesnych wielkich nazwisk architektury tj. Josef Hoffmann, James Stirling czy Alvar Aalto.

Moje wra偶enia.

Gairdini Biennale podoba艂o mi si臋. Nawet bardzo. To 艣wietny pomys艂 na sp臋dzenie kilku godzin z dala od zat艂oczonych uliczek Wenecji, w otoczeniu bujnej zieleni. Giardini Biennale to tak偶e pot臋偶na dawka wra偶e艅 artystycznych i niejednokrotnie spotkanie ze sztuk膮 przez du偶e SZ. Ciekawy, nietuzinkowy dizajn otacza zwiedzaj膮cych przez ca艂y czas. Architektura przenika si臋 z architektur膮 krajobrazu i wzornictwem przemys艂owym. Niekt贸re pawilony s膮 naprawd臋 kreatywnie zaaran偶owane. Zwiedzaj膮cy znajd膮 w nich interaktywne atrakcje od multimedialnych prezentacji a偶 po mo偶liwo艣膰 k膮pieli w basenie! Dziej臋 si臋! Jednak nie wszystkie pawilony zwalaj膮 z n贸g. Kilka z nich jest po prostu nudn膮, niemal muzealn膮 ekspozycj膮, przekaz kilku aran偶acji by艂 dla mnie te偶 kompletnie niezrozumia艂y (czyt. dziwny). Natomiast kilka miejsc wywar艂o na mnie szczeg贸lnie pozytywne wra偶enie. By艂y to pawilony Australii, Danii i Austrii. Zamierzam po艣wi臋ci膰 im osobny wpis (zas艂u偶y艂y!) pozwalam wi臋c sobie tylko je zasygnalizowa膰.

giardini biennale

wenezia

wenecja

giardini biennale wenecja

giardini biennale

giardini biennale

giardini biennale

giardini biennale artemide

 

giardini biennale

giardini biennale

giardini biennale wenecja

wenecja

giardini biennale

Pawilon polski. Czerwona kartka.

Jak si臋 domy艣lacie, ze szczeg贸ln膮 ciekawo艣ci膮, szuka艂am pawilonu polskiego. Znalaz艂am. Nad wej艣ciem wita艂a mnie nasza flaga oraz wyrazisty napis 鈥 motto – pytanie: who made your building, co interpretuje jako: kto robi, buduje tw贸j dom, budynek. Czy co艣 w tym kierunku. Po przekroczeniu progu znalaz艂am si臋 鈥 na placu budowy, w g膮szczu metalowych rusztowa艅. Dos艂ownie. Wn臋trze pawilonu wype艂nia wielkie, metalowe rusztowanie pod kt贸rym przemieszczaj膮 si臋 zwiedzaj膮cy. Opr贸cz rusztowania, w sali, umieszczono telewizor na kt贸rym wy艣wietlany jest materia艂 wideo. Na filmie widzimy brodatego, puszystego pana w kasku opowiadaj膮cego o czym艣… O czym? Nie wiem. Nie wiem, bo od razu wysz艂am zniesmaczona. Bo mam dosy膰 ci膮g艂ego kojarzenia Polski, Polak贸w z TAKIM przekazem, nawet je偶eli ma pod艂o偶e pozytywne (kto艣 chcia艂 dobrze). Mam dosy膰 ci膮g艂ego ustawiania nas w pozycji budowla艅ca, hydraulika i tym podobnych. Zm臋czona tym jestem jak zdart膮 p艂yt膮. Czy naprawd臋 nie da si臋 zrobi膰 ju偶 nic bardziej lekkiego, kreatywnego (nie, nie my艣l臋 o motywach ludowych lub Chopinie)? Mo偶e bardziej odjechanego??? Czy sami musimy utrwala膰 nasz 鈥瀝obotniczy鈥 stereotyp? Jakie to oczywiste, jakie banalne. I to w tak kreatywnym miejscu. S艂abe. I nie zrozumcie mnie 藕le. Nie mam nic do budowla艅c贸w, hydraulik贸w itp. profesji. Tylko dlaczego, dlaczego tak silnie nas, Polak贸w ten wizerunek okre艣la? Przecie偶 Polska ma tak wiele do pokazania i tak bardzo pr贸buje wyrwa膰 si臋 ze schematu `trzeciego 艣wiata intelektualnej Europy` (pami臋tajcie, 偶e opisuj臋 miejsce gdzie prezentuje si臋 sztuk臋, innowacje i takie tam). Po co dok艂ada膰 kolejn膮 cegie艂k臋 do tego, jak偶e uproszczonego, niesprawiedliwego, jednostronnego wizerunku z kt贸rym 鈥瀢alczymy鈥 od lat? Czy nie warto wykorzysta膰 takie w艂a艣nie okazje aby pokaza膰 co艣 wi臋cej, ni偶 ten krzywdz膮cy schemat, je艣li ju偶 mamy na ten przekaz wp艂yw? Nie wspominaj膮c o tym, 偶e za tak膮 promocj臋 kto艣 (polski podatnik?) przecie偶 p艂aci. #zniesmaczona

giardini biennale pawilon polski

giardini biennale
Niebawem, w drugiej cz臋艣ci wpisu, poka偶e co rozumiem jako dobre, warto艣ciowe przyk艂ady w temacie promowania kraju poprzez jego my艣l, dizajn, sztuk臋, dorobek etc.

Wczytaj wi臋cej powi膮zanych artyku艂贸w
Wczytaj wi臋cej Fajne miejsca

3 komentarze

  1. ogrody Ewy (blog w zielonej formie)

    31 lipca 2016 przy 15:20

    A czy polski pawilon nie dotyczy BHP? Zbyt pochopne wnioski i odbi贸r Aniu.

    Odpowiedz

    • Ania Stachurska

      1 sierpnia 2016 przy 07:43

      Ewo, M脫J odbi贸r i wnioski s膮 jak najbardziej trafne i przemy艣lane. Tematyka BHP nie ma tu nic do rzeczy. To moje subiektywne zdanie z kt贸rym nie trzeba si臋 zgadza膰 co jak rozumiem czynisz. Zastanawiam si臋 tylko czy u podstawy Twojej wypowiedzi stoi wiedza czysto teoretyczna czy polemik臋 opierasz na w艂asnych do艣wiadczeniach z wizyty w Giradini Biennale? To w mojej opinii sporo zmienia. Moja opinia, jak wida膰 jest wynikiem przemy艣le艅 po obejrzeniu i analizie ca艂ej `wystawy` oraz tego jak inne pawilony potraktowa艂y i zinterpretowa艂y umowny przekaz i `sprzedaj膮` sw贸j kraj. Polska robi to s艂abo.

      Odpowiedz

  2. Konarch

    2 sierpnia 2016 przy 10:06

    艢wietne zdj臋cia. Tworzenie ogrod贸w to zdecydowanie sztuka 馃檪

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Sprawd藕 te偶

Dlaczego Park w Arkadii i Nieborowie zawsze odwiedzam wczesn膮 wiosn膮?

Park w Arkadii i Nieborowie zawsze odwiedzam wczesn膮 wiosn膮. Zw艂aszcza Arkadia jest w贸wcza…