Ro艣liny w ogrodzie nie s膮 najwa偶niejsze.

ro艣liny w ogrodzie

Ro艣liny w ogrodzie nie s膮 najwa偶niejsze. Najwa偶niejsza jest kompozycja!

Og贸lnie bardzo wiele uwagi po艣wi臋ca si臋 zasadom doboru ro艣linnego i samym ro艣linom w ogrodzie. Polacy 艣wietnie znaj膮 si臋 na ro艣linach. Kochaj膮 je i czuj膮. Nawet amatorzy maj膮 nad Wis艂膮 ogromn膮 wiedz臋 o gatunkach, odmianach, sekretach uprawy etc. Ogrodnictwo to wr臋cz nasza tradycja, jedna z narodowych pasji. Wyszukujemy nowe odmiany, wymieniamy si臋 nasionami, chwalimy ogrodniczymi osi膮gni臋ciami na licznych forach, blogach, w bezpo艣rednich rozmowach. To fantastyczne, ale鈥 niestety w tym ca艂ym zachwycie nad pi臋knem ro艣lin umyka nam kwestia pi臋kna krajobrazu, jako艣ci przestrzeni, jej struktura i kompozycja. T臋 wra偶liwo艣膰 mamy w stanie kompletnego u艣pienia.

Co to jest krajobraz?

Krajobraz to nie tylko pi臋kne g贸ry, czy bezkres morza. Krajobraz to tak偶e nasze najbli偶sze otoczenie pozostaj膮ce z nami w ci膮g艂ej interakcji: ulica, skwer, pole za p艂otem, nasz w艂asny ogr贸d鈥 Interakcja z otoczeniem jest wielowymiarowa: od aspekt贸w czysto praktycznych, funkcjonalnych po wymiar estetyczny, duchowy. Jako艣膰 krajobrazu, naszego otoczenia wp艂ywa na jako艣膰 naszego 偶ycia. Bardzo istotnym jest wi臋c to, jak ten krajobraz kszta艂tujemy, jak aran偶ujemy nasz膮 przestrze艅, jak膮 jako艣ci膮 si臋 otaczamy, jakie bod藕ce sobie fundujemy.

Dlaczego mi艂o艣膰 do ro艣lin jest pu艂apk膮?

Ro艣liny s膮 jak meble. Meblujemy nimi przestrze艅 ogrodu. Bardzo wiele uwagi po艣wi臋camy na wyb贸r naszych `mebli` po czym stawiamy w `nowym domu` jak popadnie. Ci膮gle skupieni na kolorze i zapachu kwiat贸w nie zauwa偶amy, 偶e nawet najpi臋kniejsze ro艣liny, nie `zrobi膮` ogrodu bez w艂a艣ciwego ich rozplanowania i spojenia z reszt膮 sk艂adowych przestrzeni. Bo ro艣liny to tylko jedna ze sk艂adowych przestrzeni ogrodu. Podobnie jak meble s膮 tylko jednym z element贸w wystroju wn臋trza. Bardzo istotnym 鈥 niemniej jednak elementem, cz臋艣ci膮 wi臋kszej ca艂o艣ci. To w艂a艣nie tej `wi臋kszej ca艂o艣ci` nie ogarniamy, nie czujemy, uciekamy od niej, wypieramy, ignorujemy, umniejszamy jej znaczenie. Dlaczego?

Bo to jest wy偶sza szko艂a ogrodowej jazdy.

To moment w kt贸rym poradnikowa wiedza nie wystarczy. To moment gdzie wiedza ogrodnicza staje si臋 niemal bezu偶yteczna. To moment kiedy musimy si臋gn膮膰 g艂臋biej wykonuj膮c pot臋偶ny wysi艂ek. Geometria, algebra,geodezja ale te偶 szeroko poj臋ta sztuka, architektura, dziedziny plastyczne jak i historia sztuki to dziedziny nauki w kt贸rych kryje si臋 tajemnica i klucz aran偶acji przestrzeni.
Przestrze艅 mo偶na definiowa膰 na dziesi膮tki sposob贸w. Gdy my艣limy o jej aran偶acji powinni艣my zawsze 艂膮czy膰 wra偶liwo艣膰, intuicj臋 i solidne podstawy techniczne, szczeg贸lnie wiedz臋 z zakresu geometrii. Przestrze艅 bowiem jest sk艂adow膮 linii, punkt贸w, p艂aszczyzn i bry艂. Ka偶dy element przestrzeni mo偶na sprowadzi膰 do tego poziomu `uproszczenia`. Nie do艣膰 tego elementy te pozostaj膮 w r贸偶nego typu stosunkach jak cho膰by: wzajemnej proporcji, kt贸ra to tak naprawd臋 decyduje o jako艣ci kompozycji. Umiej臋tno艣膰 u偶ywania narz臋dzi takich jak proporcja jest kluczowa.
Szczeg贸lnie w pierwszych etapach budowania, kreowania przestrzeni powinni艣my postrzega膰 j膮 w wymiarze geometrycznym, konstrukcyjnym, w kategorii bry艂, barwnych plam, p艂aszczyzn, pion贸w, punkt贸w鈥 Ja najpierw my艣l臋: czerwona plama, mocny wertykalny akcent, a dopiero p贸藕niej decyduj臋 偶e czerwona plama to b臋dzie k臋pa bodziszka a mocny wertykalny akcent to grab kolumnowy. Tak powstaje 艣wiadoma kompozycja, a nie zlepek przypadkowych, impulsywnych decyzji.

Ale to jest bardzo trudne!

A kto powiedzia艂, 偶e jest to proste? To tylko Tobie si臋 tak wydawa艂o. 呕e wystarczy troch臋 poczyta膰, poogl膮da膰 w necie, pojecha膰 na szk贸艂k臋, kupi膰 ro艣linki i wsadzi膰 do ziemi. Niestety t膮 drog膮 nigdy nie osi膮gniesz pewnego poziomu. Kopiuj – wklej tu nie dzia艂a wbrew pozorom. Nie bez powodu tak ma艂o tej wiedzy jest w sieci. Nie bez powodu nie jest 艂atwo przenie艣膰 inspiracj臋 z sieci do w艂asnego ogrodu, mimo, 偶e wida膰 dok艂adnie jakich ro艣lin i materia艂贸w u偶yto! Dlatego albo sumiennie przysi膮dziesz `fa艂dy` i pog艂臋bisz swoj膮 wiedz臋 albo zatrudnisz fachowca. I to nie ogrodnika – bez urazy. Bo ogrodnik zazwyczaj zna si臋 na ogrodnictwie jak sama nazwa wskazuje. Je艣li chcesz naprawd臋 ogarn膮膰 przestrze艅 id藕 do architekta albo architekta krajobrazu po dobrej uczelni, z dyplomem i co bardzo, bardzo wa偶ne z do艣wiadczeniem (najlepiej nie tylko projektowym ale i wykonawczym).聽Np. do mnie. I to nie jest 偶art. Jestem bardzo dobra w ogarnianiu przestrzeni.

 

Je艣li jednak nie chcesz mi zap艂aci膰 czterocyfrowej sumki mo偶esz te偶 zapisa膰 si臋 na m贸j autorski kurs internetowy, gdzie zdob臋dziesz praktyczne podstawy tej tajemnej wiedzy.

 

A Piet tego nie robi!

Piet Oudolf i inni modni tw贸rcy zw艂aszcza ogrod贸w bylinowych czy/i naturalistycznych s膮 coraz bardziej znani w Polsce. S膮 te偶 cz臋sto stawiani jako przyk艂ad, kontrargument w dyskusjach o roli ro艣lin w kszta艂towaniu przestrzeni ogrodowej. Dlaczego? Bo w艣r贸d mi艂o艣nik贸w ogrod贸w, amatorsko zg艂臋biaj膮cych tajniki sztuki ogrodowej, panuje mylne przekonanie, 偶e tacy jak Piet聽`my艣l膮 wy艂膮cznie ro艣linami`, a efekty ich pracy s膮 wy艂膮cznie wynikiem doboru ro艣linnego. Nie tak to dzia艂a, a raczej nie jest to takie proste na jakie wygl膮da. Aby mog艂a powsta膰, dajmy na to, pi臋kna bylinowa rabata punktem wyj艣cia musz膮 by膰 pewne ramowe decyzje co do docelowego efektu plastycznego i struktury przestrzennej. Innymi s艂owy projektant musi wiedzie膰 dok膮d zmierza. I to `dok膮d` musi umie膰 okre艣li膰 i osi膮gn膮膰. Rabata to przestrzenna struktura wype艂niona ro艣linami – umeblowana nimi. Bardzo wa偶ne s膮 nie tylko ro艣liny same w sobie ale ich wzajemne relacje: stosunek wielko艣ci, proporcji, odleg艂o艣ci, ilo艣ci. Ro艣lina jako jednostka o indywidualnych cechach jest tu mniej wa偶na. Wa偶ny jest efekt. A warunkiem osi膮gni臋cia efektu s膮 w艂a艣ciwe decyzje kompozycyjne, kt贸re trzeba umie膰 podejmowa膰, aby tworzy膰 to, co tworzy np. Piet. Wielkie `to czego nie wida膰`. Co jednak nie znaczy, 偶e tego nie ma. To tylko tak wygl膮da z boku.

A co je艣li mam przestrze艅 w nosie?

To nic. Zupe艂nie nic. Nie jeste艣 gorszy ani lepszy, g艂upszy lub m膮drzejszy. Je艣li to, co masz w swoim ogrodzie Ci wystarcza nie ma powodu by艣 co艣 zmienia艂. To wpis i rady dla tych kt贸rym to co maj膮, co widz膮, nie wystarcza, kt贸rym co艣 zgrzyta, dla tych kt贸rzy pr贸buj膮, a im nie wychodzi, dla tych kt贸rzy chc膮 czego艣 wi臋cej, inaczej. Tyle. Nie ma co si臋 napina膰. Ogrody maj膮 wiele twarzy i poziom贸w. Nie ma lepszych i gorszych tw贸rc贸w. Profesjonalny nie znaczy lepszy 鈥 znaczy zgodny z zasadami tzw. sztuki, stosuj膮cy je 艣wiadomie i ze zrozumieniem. Tyle.

Ten tekst to nie polemika, to tak偶e nie krytyka. To stwierdzenie fakt贸w, opisanie stanu faktycznego. Je艣li np. kochasz ro艣liny i masz w nosie reszt臋 niech tak zostanie. Rado艣膰 z posiadania ogrodu jest najwa偶niejsza. Jednak gdy masz poczucie, 偶e czego艣 Ci ci膮gle w ogrodzie brak, to id臋 o zak艂ad, 偶e problemu nie rozwi膮偶e kolejny wypad na szk贸艂k臋. Bo ro艣liny w ogrodzie nie s膮 najwa偶niejsze, a prawdziwym kluczem jest s艂ynne: to, czego nie wida膰!

Wczytaj wi臋cej powi膮zanych artyku艂贸w
Wczytaj wi臋cej Ogr贸d przydomowy

13 komentarzy

  1. Agata

    14 kwietnia 2016 przy 15:56

    Oj szkoda, 偶e nie mog臋 cofn膮膰 si臋 w czasie i podes艂a膰 sobie tego posta, 偶ebym go mog艂a przeczyta膰 pare lat wcze艣niej…. ;). Sama widz臋, 偶e musz臋 popracowa膰 nad swoim „wyczuciem” krajobrazu…to rzeczywi艣cie jest trudniejsze ni偶 si臋 by mog艂o wydawa膰 馃槈

    Odpowiedz

  2. werxwer

    14 kwietnia 2016 przy 16:55

    Gdy zobaczy艂am tytu艂 pomy艣la艂am 偶e b臋dzie o bombarduj膮cych nas ze wszystkich stron kamieniach 馃檪

    Pe艂no teraz w necie, szczeg贸lnie w ogrodniczych grupach na FB, zdj臋膰 ogr贸dk贸w wype艂nionych kolorowymi mozaikami kamieni. Dziesi膮tki ton kamieni, po艣r贸d kt贸rych naprawd臋 ci臋偶ko dostrzec ro艣liny 馃槈

    Mo偶na napisa膰 drugi post o takim samym tytule 馃榾

    Odpowiedz

    • ogrody Ewy

      19 kwietnia 2016 przy 13:58

      HA, ha… Mam takie same odczucia.

      Odpowiedz

    • Ania Stachurska

      19 kwietnia 2016 przy 14:41

      Dlatego m in. `net贸w` w zasadzie nie ogl膮dam i nie czytam, na grupach nie bywam 馃檪 wi臋c nawet nie wiem czym bombarduj膮. Tyle co mnie jaki艣 tam u艂amek na moim FB dosi臋gnie 馃檪

      Odpowiedz

  3. ogrody Ewy

    19 kwietnia 2016 przy 13:58

    Dada艂abym, 偶e pierwsze co wida膰 w ogrodzie (niezaleznie od naszych intencji) to kompozycja. Dobra lub z艂a kompozycja.

    Odpowiedz

  4. https://grillmax.pl/

    21 kwietnia 2016 przy 14:50

    Decyduj膮c si臋 na projekt ogrodu warto wzi膮膰 pod uwag臋 spotkania rodzinne. Wsp贸lne posiedzenia przy grillu, lub ognisku s膮 na prawd臋 godne rozpatrzenia 馃檪

    Odpowiedz

  5. Portos

    17 maja 2016 przy 10:06

    Bardzo ciekawy artyku艂 馃檪 Strasznie spodoba艂o mi si臋 por贸wnanie ro艣lin do mebli 馃槈 Ale w stu procentach si臋 z nim zgadzam! 馃檪 Bo meblujemy ogr贸d tak samo, jak meblujemy dom. I tak samo dok艂adnie musimy patrze膰 na ro艣liny 馃檪 I te偶 na bezpiecze艅stwo. Bo przez ogr贸d jest bardzo blisko do domu jednorodzinnego鈥 Pracuj臋 w ochronie i cz臋sto w艂a艣nie przez ogrody si臋 w艂amuj膮 do dom贸w. A sprawa w og贸le jest u艂atwiona, jak furtka nigdy nie jest zamykana albo jest uszkodzona. O ogr贸d dbajmy jak o w艂asny dom 馃檪
    Pozdrawiam!

    Odpowiedz

  6. settclap

    23 maja 2016 przy 18:56

    Wszystko w ogrodzie jest wa偶ne, nie tylko ro艣liny 馃檪 Jestem zwolenniczk膮 relaksu a godnym poziomie, polecam zatem hamaki z bawe艂ny najwy偶szej jako艣ci 馃檪

    Odpowiedz

  7. Daga

    22 listopada 2016 przy 16:58

    Ogr贸d jest nasz膮 wizyt贸wk膮, po ogrodzie du偶o mo偶na powiedzie膰 o jego w艂a艣cicielu 馃檪

    Odpowiedz

  8. Igor

    24 stycznia 2017 przy 10:36

    Na wst臋pie, chcia艂bym wyrazi膰 g艂臋boki szacunek dla Pani wiedzy , tekst贸w i umiej臋tno艣ci przekazu. Czytam Pani teksty i czerpi臋 z nich informacje. W mojej ocenie wydaje si臋 Pni bardzo kompetentn膮 i do艣wiadczon膮 osob膮. Jednak偶e nie mog臋 si臋 zgodzi膰 co do kryterium oceny dobrego „kompozytora” krajobrazu , kt贸ry stanowi膰 ma dyplom. Jestem w艂a艣cicielem szk贸艂ki ro艣lin i w ostatnim czasie zg艂asza si臋 do mnie wielu klient贸w z gotowymi projektami od dyplomowanych architekt贸w krajobrazu, kt贸rzy w moim odczuciu albo wykonuj膮 te projekty hurtowo bez indywidualnego podej艣cia , nie maj膮 wiedzy albo s膮 oderwani od rzeczywisto艣ci i kieruj膮 si臋 za nadto tworzeniem uk艂adu tylko za pomoc膮 kszta艂t贸w bez poznania preferencji klient贸w. Chyba si臋 zgodzi Pani ze mn膮 偶e pi臋kno tkwi w oczach podziwiaj膮cego i to co dla mnie/Pani/projektanta jest optymalne wizualnie , wcale nie musi takie by膰 dla klienta. Ci klienci cz臋sto zmieniaj膮 70% ro艣lin z projektu, gdy偶 albo im si臋 na 偶ywo nie podobaj膮 (co jest wzgl臋dne gdy偶 upodobania si臋 potrafi膮 zmienia膰 w skali nawet tygodniowej), albo ich kolorystyka nie odpowiada wed艂ug nich otoczeniu ro艣linnemu i ich preferencja kolorystycznym (kt贸re jak wiemy s膮 r贸偶ne w zale偶no艣ci tak偶e od wieku), albo te ro艣liny posiadaj膮 inne warunki siedliskowe ni偶 istniej膮ce na ich dzia艂ce, a tempo ich wzrostu w rzeczywisto艣ci r贸偶ni si臋 od wynikaj膮cego z opis贸w . Z tego tytu艂u uwa偶am, 偶e drugie kryterium jakie Pani poda艂a , a wiec do艣wiadczenie jest du偶o bardziej istotne , a do tego bym doda艂 rzetelno艣膰 , indywidualne podej艣cie i umiej臋tno艣膰 odczytywania oczekiwa艅 i preferencji klienta. U Pani widz臋 te wszystkie umiej臋tno艣ci i wierz臋, 偶e si臋 nie myl臋. 呕ycz臋 powodzenia w dalszej pracy, wielu udanych realizacji, zadowolonych klient贸w oraz przede wszystkim kolejnych, cennych wpis贸w , na kt贸re tak bardzo licz臋. Pozdrawiam gor膮co.

    Odpowiedz

    • Ania Stachurska

      24 stycznia 2017 przy 21:21

      A ja jestem pod ogromnym wra偶eniem kultury tej polemiki! Dzi臋kuj臋 – dzi艣 tak brakuje w sieci umiej臋tno艣ci prowadzenia dyskusji. Zwracam tu uwag臋 偶e kryterium wykszta艂cenia (wiedzy) i do艣wiadczenia podaj臋 jako zestaw cech nie jako alternatywy. Jestem osobi艣cie zdania (i nawet mam w zamy艣le taki wpis na blogu od jakiego艣 czasu) 偶e projektanci bez do艣wiadczenia wykonawczego w zasadzie nie powinni projektowa膰! Projektanci teoretycy maj膮 sporo za uszami 馃檪 Absolutnie nie lansuje pogl膮du jakoby ka偶dy projektant z tzw. dyplomem by艂 dobrym projektantem. Moim zamys艂em by艂o jednakowo偶 zwr贸ci膰 uwag臋 na ogromn膮 rol臋 interdyscyplinarnego wykszta艂cenia lub/i wiedzy. Na z艂o偶ono艣膰, skomplikowanie tej dziedziny. Zbyt cz臋sto projektuj膮 osoby bez kwalifikacji co powoduje, 偶e dobre wzorce nie s膮 propagowane. A co do pogl膮du na tzw. gust klienta pozwol臋 sobie odes艂a膰 Pana do mojego innego tekstu kt贸ry dope艂nia niniejsze dywagacje: http://www.fajneogrody.pl/2015/01/jak-powstaje-fajny-ogrod.html
      Pozdrawiam serdecznie!

      Odpowiedz

  9. Anna

    13 wrze艣nia 2017 przy 20:38

    Jeste艣my na etapie kupna domu. Ja z balkonu na 10 pi臋trze, na kt贸rym 艣ciera艂am z臋by i nie raz wraca艂am do mieszkania na tarczy nios膮c sm臋tne szcz膮tki ro艣lin wprost do 艣mietnika sp臋dzam obecnie wieczory na przegl膮daniu projekt贸w i ich realizacji w internecie. Szukam …艂adnych stron projektant贸w, w nadziei, 偶e spotkam tam sp贸jne projekty. Co to znaczy sp贸jne? Dla mnie to, 偶e domek w stylu „dworkowym” nie b臋dzie konkurowal z geometri膮 艣cie偶ek, 偶e sztucznie usypana g贸rka – bo jestem doros艂膮 dziewczynk膮 i wiem, 偶e jest sztuczna – nie b臋dzie krzycza艂 napisem „sztuczne, sztuczne” gdzie 艂adne biale jak z臋by Toma Cruisa kamyki nie b臋d膮 le偶e膰 w r贸wnej od siebie odleg艂o艣ci na kolorowej korze itede. Nie widz臋 w internecie za wielu dobrych, niewielkich ogrod贸w! Owszem – nasadzenia miejskie bywaj膮 ok, wielkie stare ogrody w Konstancinie – r贸wnie偶. My艣l臋, 偶e wi臋cej nie mam co pisa膰. To, co dla mnie jest szokiem i negatywn膮 nowo艣ci膮 od paru zaledwie tygodni jest pewnie trupem w szafie akurat tej bran偶y. Z kolei pocieszaj膮ce dla mnie jest, 偶e przy pomocy ilu艣 lekcji, przewertowanych ksi膮偶ek, a mo偶e wreszcie wy艂owienia projektanta jestem w stanie zrobi膰 na ma艂ym poletku co艣, do czego b臋d臋 wraca膰 i przebywa膰 z u艣miechem, spokojem duszy i rado艣ci dla oczu.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Sprawd藕 te偶

Metamorfoza ogrodu. Zastosuj super patent z aran偶acji wn臋trz!

Metamorfoza ogrodu to zazwyczaj wydatki i czas oczekiwania na efekty. Czasem zajmuje to ki…