Firma ogrodnicza, kt贸rej nigdy nie powierzy艂abym `zrobienia` mojego ogrodu.

firma ogrodnicza

Istnieje dok艂adnie osiem rzeczy kt贸re ca艂kowicie dyskwalifikuj膮 firm臋 ogrodnicz膮 w moich oczach. Zazwyczaj mo偶na je wy艂apa膰 ju偶 przy pierwszym kontakcie. Dla mnie ka偶da jedna oznacza koniec tzw. rozmowy.

Przez kilkana艣cie dni mia艂am okazj臋 obserwowa膰 jak pracuje firma ogrodnicza u jednego z moich s膮siad贸w. Dzia艂ania te zainspirowa艂y mnie do zabrania moich wieloletnich obserwacji firm ogrodniczych z kt贸rymi mia艂am okazj臋 si臋 zetkn膮膰 w przer贸偶nych zawodowych i prywatnych okoliczno艣ciach.

Firmy ogrodnicze s膮 bardzo r贸偶ne. Od mega profesjonalnych po totalnych pa膰karzy i dyletant贸w. Zbyt cz臋sto wybieramy tych ostatnich kieruj膮c si臋 przy wyborze g艂贸wnie cen膮. Potem nast臋puje p艂acz i zgrzytanie z臋b贸w. Oczywi艣cie pewnych rzeczy na `dzie艅 dobry` nie wy艂apiemy, nie przewidzimy, bo one wychodz膮 w tzw. praniu, w trakcie wsp贸艂pracy. Jednak cze艣膰 niepokoj膮cych sygna艂贸w, wr贸偶膮cych potencjalne problemy, mo偶emy zidentyfikowa膰 ju偶 na samym pocz膮tku i firmie nie spe艂niaj膮cej naszych kryteri贸w podzi臋kowa膰.

Ja, je艣li mia艂abym zatrudni膰 firm臋 ogrodnicz膮 do tzw. `zrobienia` mojego ogrodu, nigdy nie zatrudni艂abym firmy, kt贸ra:

  • Nie chce podpisa膰 umowy/nie ma wzoru umowy/nie wie co to umowa.
    Konstrukcji umowy i jej zapisom powinnam po艣wi臋ci膰, w og贸le, osobny wpis. Generaln膮 zasad膮 jest, wg mnie, spisanie zasad, zw艂aszcza gdy powierzacie firmie pieni膮偶ki na tzw zaliczk臋. Podpisanie umowy pozwala skuteczniej egzekwowa膰 terminy, zakres prac, obu stronom pozwala unikn膮膰 wielu nieporozumie艅 i nerw贸w w i mo偶e by膰 podstaw膮 dochodzenia ew roszcze艅. Kochajmy si臋 jak bracia ale, gdy w gr臋 wchodz膮 pieni膮dze, formalizujmy nasze relacje.
  • Nie jest w stanie przygotowa膰 projektu ogrodu aby pokaza膰 Ci co zamierza zrobi膰 w Twoim ogrodzie/ m贸wi 偶e projekt nie jest potrzebny/ nie umie wykona膰 projektu/ nie wie co to projekt.
    Projekt poza wszelkimi innymi powodami jest w wykonawstwie wa偶ny, dlatego, 偶e pozawala na realne skosztorysowanie prac, rozplanowanie ich, okre艣lenie ilo艣ci materia艂贸w a tak偶e czasu i termin贸w realizacji. Ja nie mam poj臋cia jak zrobi膰 tzw. ziele艅 na powa偶nie bez projektu i kosztorysu. Projekt nie musi by膰 wymuskany, czasem mo偶e by膰 tylko szkicem, ale powinien by膰. Inaczej mo偶ecie si臋 bardzo zdziwi膰 po zako艅czeniu prac i nie b臋dzie to mi艂a niespodzianka.
  • Wygl膮da lub zachowuje si臋 dziwnie.
    Rozumiem tu wszelkie odst臋pstwa od ogrodniczej i og贸lnie przyj臋tej spo艂ecznej normy, czyli gdy masz przed sob膮 brudas贸w i niechluj贸w, dziwak贸w i `freak贸w`, pijak贸w i narkoman贸w, prostak贸w i cham贸w, dzieci i starc贸w, gbur贸w i zarozumialc贸w, elegant贸w i lalusi贸w, nieuk贸w i ignorant贸w. Je艣li jeste艣 og贸lnie normalnym, przeci臋tnym obywatelem to wcze艣niej czy p贸藕niej wsp贸艂praca ze wszelkimi `alienami` wyjdzie Ci bokiem i uszami.
  • Nie liczy si臋 z moim zdaniem, potrzebami, oczekiwaniami/ nie pyta o moje zdanie, potrzeby i oczekiwania/ Wy艣miewa moje zdanie, potrzeby i oczekiwania.聽O to na ile poddawa膰 si臋 dyktatowi klient贸w w bran偶y ogrodniczej trwa odwieczny sp贸r. Dla mnie jako klienta to proste jak budowa cepa 鈥 wydaje swoje, l偶ej lub ci臋偶ej, zarobione PLN-y i MA MI SI臉 PODOBA膯 I BASTA. Dzi艣 wczuwam si臋 w rol臋 klienta i nie b臋d臋 si臋 tu rozwodzi艂a nad problemem g艂臋biej. Odsy艂am Was do wpisu z `syndromem Fryzjera Magdy Mo艂ek` i wszystko b臋dzie jasne. Oczywi艣cie je艣li firma ma sensowne argumenty i przekona mnie do swojej wizji i pomys艂贸w to je `kupi臋`. Ale je艣li pr贸buje na si艂臋 mnie uszcz臋艣liwi膰 mo偶e sobie szuka膰 innego sponsora dla swoich eksperyment贸w. Pami臋tajcie te偶 偶e nie jeste艣cie marszandami wspieraj膮cymi artyst贸w i ich wizje, tylko klientami firm us艂ugowych . Potem to wy zostajecie z Waszym ogrodem.
  • Ma bardzo niskie lub wyj膮tkowo wysokie ceny.
    Jaka praca taka p艂aca. Chytry dwa razy traci. Zapami臋tajcie, 偶e nie ma cud贸w. Niskie, okazyjne ceny to bardzo cz臋sto niska jako艣膰 us艂ug i materia艂贸w. Niskie ceny zawsze oznaczaj膮 oszcz臋dno艣ci i ostre kombinowanie. Oczywi艣cie oszcz臋dno艣ci na tobie drogi kliencie. Chyba, 偶e traficie na firm臋 kt贸ra wbija si臋 dopiero w rynek i pozyskuje klienta za wszelk膮 cen臋. Te偶 tak kiedy艣 robi艂am na pocz膮tku, gdy偶 w tamtym momencie wa偶niejsze by艂o dla mnie zgromadzenie dorobku, portfolio i referencji ni偶 szybki zysk. Generalnie zanim wybierzesz ofert臋 rozeznaj ceny w swojej okolicy i ustal pewien 艣redni poziom za dane us艂ugi. Ceny z tego przedzia艂u b臋d膮 uczciwe. Bowiem na drugim biegunie znajduj膮 si臋 firmy co im si臋 ostro ju偶 `w dupach poprzewraca艂o` i ceny winduj膮 znacznie powy偶ej 艣redniej. I jedni i drudzy pr贸buj膮 Ci臋 ocygani膰, tylko w nieco inny spos贸b.
  • Nie ma referencji/ nie chce da膰 kontakt贸w do poprzednich klient贸w/ nie wie co to referencje.
    Dobra firma bez problemu chwali si臋 swoimi dokonaniami i nie ma problemu aby w ramach referencji np. uzyska膰 kontakt do poprzednich klient贸w. Minimum minimorum to skany lub kopie referencji do wgl膮du. Chocia偶 kilka.
  • W kt贸rej przynajmniej w艂a艣ciciele lub kierownicy rob贸t (vel brygadzi艣ci, vel pan kt贸ry tu rz膮dzi) nie maj膮 wykszta艂cenia ogrodniczego lub nie s膮 architektami krajobrazu. Osobi艣cie uwa偶am, 偶e bez solidnego wykszta艂cenia nie ma powa偶nej rozmowy. Bez edukacji na pewnym poziomie pewnych niuans贸w si臋 nie ogarnia, nie czuje i basta. Sprawdzone wielokrotnie w praktyce. Pami臋tajcie, 偶e macie prawo pyta膰 zatrudniane firmy o do艣wiadczenie, kwalifikacje i papiery, cho膰by o to jaki kierunek i uczelnie/szko艂臋 uko艅czyli. Nie maj膮/ nie chc膮 pokaza膰/ nie wiedz膮 co to papiery 鈥 do widzenia. Tak dla jasno艣ci roczny kurs wieczorowy w prywatnej szk贸艂ce to nie jest wykszta艂cenie w tym zawodzie.
  • Nie ma strony www/ nie chce mie膰 strony www/ nie wie co to strona www.
    Uwielbiam mo偶liwo艣ci jakie daje Internet i uwa偶am, 偶e w dzisiejszych czasach w biznesie us艂ugowym strona www (tudzie偶 profil na FB, czy blog) to absolutny standard. Dla mnie brak takiego narz臋dzia w firmie jest sygna艂em, o archaicznym lub niszowym podej艣ciu do biznesu i obs艂ugi klienta. Nie wykluczone, 偶e tak偶e do architektury krajobrazu i ogrodnictwa. Nie chc臋 pracowa膰 z takimi lud藕mi, bo po prostu nie ma szansy by艣my nadawali na tych samych falach.

Niniejszy wpis dedykuj臋 wszystkim klientom firm ogrodniczych. Stara艂am si臋 maksymalnie wczu膰 w po艂o偶enie klienta. To m贸j ca艂kowicie subiektywny zbi贸r `grzeszk贸w`, z艂ych praktyk na kt贸re jestem wyczulona. I nie ma tu znaczenia, 偶e w praktyce, stoj臋 po drugiej stronie. Takie zachowania og贸lnie psuj膮 rynek, powoduj膮聽gruntowanie si臋 pewnych negatywnych stereotyp贸w. Mo偶e jestem zbytni膮 formalistk膮, mo偶e przesadzam, ale z drugiej strony powierzaj膮c komu艣, cz臋sto znaczne kwoty, oczekuj臋 satysfakcjonuj膮cego poziomu us艂ugi zar贸wno w trakcie jej trwania jak te偶 w odniesieniu do jej efekt贸w, ich estetyki i trwa艂o艣ci. To oczywi艣cie nie znaczy, 偶e jako klient zawsze macie racje. Klienci maj膮 na sumieniu tyle偶 samo, jak nie wi臋cej grzeszk贸w i s艂abo艣ci. Ale to ju偶 materia艂 na odr臋bne zestawienie, kt贸re dla odmiany zadedykuj臋 firmom ogrodniczym 馃檪

Podoba Ci si臋 ten wpis? Polub, udost臋pnij wpis, podaj dalej 馃檪

Wczytaj wi臋cej powi膮zanych artyku艂贸w
Wczytaj wi臋cej Ogr贸d przydomowy

3 komentarze

  1. Blogogr贸d

    3 czerwca 2015 przy 20:40

    Wszystko to prawda. Szkoda, 偶e cz臋sto klienci nie pami臋taj膮 o wymienionych przez Ciebie zasadach. Doda艂abym jeszcze punkt o tym, 偶e fakt poprawnego po艂o偶enia p艂ytek w 艂azience czy ciekawego zaprojektowania kuchni nie oznacza r贸wnie偶, 偶e dana osoba / firma spe艂ni si臋 w roli dobrego projektanta czy wykonawcy przydomowego ogrodu, bo to wbrew pozorom zupe艂nie inne kwestie. Coraz cz臋艣ciej zauwa偶am jednak tak膮 tendencj臋, kt贸ra ewidentnie psuje rynek.
    P.S. Czekam na wpis o klientach 馃檪

    Odpowiedz

  2. […] niew艂a艣ciwych, k艂opotliwych zachowa艅, o czym zreszt膮 pisa艂am ju偶 rozprawiaj膮c si臋 grzeszkami firm wykonawczych. Obie strony miewaj膮 za uszami dlatego zawsze obie strony musz膮 zachowa膰 czujno艣膰, ale […]

    Odpowiedz

  3. Ogrodowe Inspiracje

    9 marca 2016 przy 14:40

    Z wszystkimi punktami bym si臋 zgodzi艂 poza ostatnim. Strona internetowa jest dodatkiem kt贸ry u艂atwia wsp贸艂prac臋 projektanta/ wykonawcy z klientem. Znam przynajmniej kilka os贸b z bran偶y kt贸re nie maj膮 strony internetowej a prace zdobywaj膮 pokazuj膮c nowym klientom swoje realizacje na 偶ywo. Ca艂kiem sporo pi臋knych ogrod贸w powsta艂o przed er膮 internetu wi臋c nie przekre艣la艂bym takich ludzi.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Sprawd藕 te偶

Programy do projektowania ogrod贸w dla amator贸w i profesjonalist贸w. Przegl膮d.

Programy do projektowania ogrod贸w s膮 przeznaczone zar贸wno dla amator贸w jak i zawodowc贸w. S…